انواع دیدگاه در فضای مجازی ( شماره ۴ )

انواع دیدگاه در فضای مجازی ( شماره ۴ )

واقعیت گرا

این دیدگاه، مبتنی بر اسلام ناب محمدی، گفتمان انقلاب سلامی و آرا و اندیشه های متفکرین اسلامی از جمله امام خمینی و مقام معظم رهبری است.

دیدگاه فوق، مطالبه و پیشرو است که دل در گرو استعداد و نیروهای داخلی داردو ملتزم به فناوری هایی است که موجب سعادت بشریت می گردد و نه شقاوت او.

با سه مقدمه می توان این دیدگاه را تبیین کرد:

الف) هر علم  و یا محصول علمی، به معنای کلمه علم نبوده و مورد پذیرش اسلام نیست. در اسلام آن علمی مورد پذیرش است که موجب تعالی، آسایش و آرامش انسان شود؛ اما اگر به واسطه دانشی، انسان از انسانیت خود دور شود و یا علم و دانش نه تنها موجب خروج انسان از قید جهل و نادانی نشود؛ بلکه همچون طوقی برگردن، برای بیگاری اش استفاده شود و او را در جهل و نادانی بیش تر فرو برد، به یقین اسلام، عقل و هر انسان آزاد اندیشی با آن مخالف است و حتی در  مواردی از یادگیری و ترویج آن ممانعت به عمل می آورد.

ب) برخی از علوم از لحاظ اصل و ماهیت مضر نیستند و می توانند خدمات بی نظیری به بشریت ارائه کنند، اما اینکه در اختیار مدیر ناسالم قرار گرفته و یا اینکه با فرهنگ کشور و ملت مقصد متضاد است، ضررش بیش از منفعتش  خواهد بود. دانش هسته ایی، دانشی مفید است، ضررش بیش از منفعتش خواهد بود. دانش هسته ایی، دانشی مفید است؛ اما مدیریت ناسالم، آن را به سوی تولید بمب هسته ایی سوق می دهد.همچنین علم روانشناسی موجود، علمی غربی است. این علم بر مبنای فرهنگ جوامع غربی پایه گزاری شده است. اگر این علم بدون اینکه با فرهنگ و آداب و رسوم ما همراه شود، دستورالعمل هایش به مردم تجویز گردد، نه تنها کاری علمی نیست، بلکه این حرکت ضد علم و فرهنگ است. بر همین اساس رهبر فرزانه انقلاب می فرماید: لازم است، علم از درون خود ما بجوشد و ما دست گدایی به سمت دشمنان دراز نکنیم. ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از دانشجویان و طلاب ۲۹/۹/۱۳۶۸)

ج) حقیقت است که فرق است بین تولید علم و استفاده از تولیدات علمی دیگران، استفاده همیشگی از علوم تولیدی دیگران و تکیه بر آن، پیشرفت نیست. زمانی می توان داعیة فناوری و پیشرفت داشت که علوم را در داخل کشورمان تولید کنیم نه اینکه جیره خوار سفرة دیگران باشیم. اینکه در روایات معصومین علیه السلام آمده است: ( العلم السلطان) مراد علم تولیدی است، نه بهره وری از تولید دیگران به نام به روز بودن و پیشرفت. علم تولیدی و درون زاست که برای یک کشور قدرت به وجود می آورد نه علم وارداتی.

رهبر فرزانه انقلاب می فرماید: ( علم وارداتی، علم- به معنای واقعی حقیقی کلمه- نیست، علم درون زا است که اقتدار می بخشد.)

دیدگاه واقعیت گرا دربارة دانش و فناوری های نوین ارتباطی در جملات زیر خلاصه می شود و آن است که: هر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی که موجب ترقی و تعالی شود و از سوی دیگر بنیان های فرهنگی ما را هدف قرار ندهد، می پذیریم و از آن استقبال می کنیم؛ اما اگر این گونه نباشد، مسلماً تنها به قسمت مفید آن ( اگر داشته باشیم ) بسنده کرده و با قسمت های مضر آن مقابله خواهیم کرد.

مقام معظم رهبری می فرماید: ( ما آنچه را می گیریم، ارزیابی کنیم، ببینیم به درد ما می خورد یا نه. اگر صد در صد به درد ما ومی خورد، صد در صد قبول کنید، اگر صد در صد به درد ما نمی خورد و مضر است، صد رد صد رد ردکنید. اگر بین این دوتاست، به همان اندازه ای که به درد می خورد، قبول کنید، مابقی اش را رد کنید! ) این همان بومی سازی دانش و فناوری است که در واقع باید دانش را مطابق فرهنگمان بومی سازی کنیم؛ والا دانش مورد نظر به ابزاری برای استعمار کشورمان تبدیل خواهد شد.

لازم به ذکر است تطابق فناوری با فرهنگ داخلی تنها متعلق به فناوری وارداتی نیست؛ بلکه نوآوری های علمی نخبگان جامعه نیز باید مطابق فرهنگ و مقتضیات زمان باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرماید: (نو آوری خودش هم فی نفسه یک ارزش نیست، نوآوری برحسب اقتضائات ارزش است. اگر چیز نویی بیاوریم که برحسب اقتضائات نباشد، چیز خوبی نیست. بدعت یک نوآوری است؛ اما در شرع مقدس اسلام بد است. بنابراین، باید ابتکاراتی بر اساس نیازها و اقتضائات وجود داشته باشد. )

برخی از مهم ترین ویژگی های دیدگاه فوق عبارتند از:

  1. فرصت ها در فضای مجازی فعلی کم تر از تهدیدات می دانند.
  2. معتقدند کشورمان باید فناوری های ارتباطی را بر اساس فرهنگ اسلامی- ایرانی بومی کند.
  3. تکیه بر استعدادهای داخلی دارند و شعار ما می توانیم و باید بتوانیم سر می دهند.
  4. در فناوری های نوین ارتباطی تابع غرب نیستند؛ بلکه معتقد به خلاقیت و نوآوری با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی اند.
  5. مشکلات فضای مجازی در نگاه ایشان منحصر به فرهنگ استفاده و مصرف استفاده نیست؛ بلکه به سه علت کلی باز می گردد:

الف) مدیریت فاسد در تولید و عرضه جهانی فناوری های اطلاعات و ارتباطات ( فرهنگ تولید)

ب) مدیریت نامناسب توزیع این فناوری ها توسط نهادهای مسئول کشوری و خانوادها ( فرهنگ و توزیع ) مانند:

  • فعالیت و اهداف دشمنان در تولید فناوری ها، رصد فرهنگی نمی شود.
  • از فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست و جامع غافل هستند.
  • به بومی سازی متناسب با مقتضیات فرهنگ اسلامی- ایرانی توجهی نمی شود.
  • از مسدودسازی تولیدات نامناسب واهمه دارند.
  • اگر در تولید محتوا موفق باشند، در توزیع آن به دلیل استفاده از ابزاری که مدیریت آن با صهیونیست هاست، موفق نیستند.
  • نسبت به پیوست فرهنگی کاملاً بی تفاوت هستند.

ج) مدیریت نامناسب استفاده و مصرف فناوری های اطلاعات و ارتباطات در خانوادها ( فرهنگ مصرف) به عنوان نمونه :

  • خانواده ها معتقدند همه چیز بستگی به نوع استفادة خودمان دارد.
  • نسبت به عواقب سوء استفاده نابسامان و لجام گسیخته از فضای مجازی فعلی بی توجه اند.
  • با راهکارهای صحیح بهره وری از فضای مجازی برای همه اعضاء، آشنا نیستند.
  • سخت افزارهایی که کشورمان برای ان محتوایی ندارد ( کنسول بازی و گیرندة ماهواره) را تهیه می کنند و در اختیار اعضای خانواده قرار می دهند.
  • مدیریت زمان و مکان در بهره گیری از ابزارهای نوین ارتباطی در خانوادها وجود ندارد.

 منبع: کتاب شبکه های عنکبوتی، کهوند، محمد، قم، ناشر ذاکری، چاپ دوم

برچسب ها
دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =