انواع دیدگاه ها در فضای مجازی ( شماره۳ )

انواع دیدگاه ها در فضای مجازی ( شماره۳ )

توهم گرا

سومین دیدگاه مطرح در مورد فضای مجازی، دیدگاه توهم گراست. این دیدگاه اخیرا در کشورمان شیوع فراوانی پیدا کرده و تفکر غالب در مورد بهره گیری از فضای مجازی، مبتنی بر چنین دیدگاهی است. در این دیدگاه استفاده از تمامی فناوری های نوین ارتباطی مورد پذیرش واقع شده است. این گروه معتقدند در استفاده از فضای مجازی، تفاوتی نمی کند که مالکان سخت افزار و نرم افزارهای نوین ارتباطی ایرانی باشند یا غیر ایرانی، زیرا از نگاه این گروه در نهایت، برندة مناقشه ما هستیم، صرف نظر از اینکه در چه زمین و میدانی بازی می کنیم.

به عبارت دیگر، تفاوتی ندارد که زمین و میدان مسابقه و قواعد بازی از جانب دشمن طراحی شده و یا بومی است. البته این گروه منکر آسیب های موجود در فضای مجازی نیستند و آن را بسیار جدی تلقی می کنند، اما علت نابسمانی های موجود در فضای مجازی نیستندو استفاده کنندة آن و یا فرهنگ سازان می دانند که نتوانستند راه و رسم بهره گیری از چنین پدیده ایی را به کاربران آموزش داده و روش بهره وری را فرهنگ سازی کنند.

برخی از مهم ترین ویژگی های دیدگاه توهم گرا عبارت است از:

  1. توهم گرایان، تهدیدات فعلی فضای مجازی را بدو امر بیش از فرصت های آن می دانند؛
  2. معتقدند برای حل معضلات موجود، باید فقط فرهنگ سازی کرد و از برخورد سلبی اجتناب شود؛ زیرا برخورد سلبی بر اساس جملة معروف( الانسان حریص علی ما منع) جواب نمی دهند،
  3. اینان معتقدند می توان از طریق همین فضای مجازی ایجاد شده به دشمن ضربه زد. به عبارت ساده تر می توان از طریق فیس بوک ضربه وارد کرد، یا از طریق وایبر و تلگرام به مالکان صهیونیست آن ضربه زد و امپراتوری وهمی آمریکا و ایادی آن را به زانو در آورد.  برای اثبات این نظریه نیز به روایات: رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لاَ يَدْفَعُهُ إِلاَّ الشَّرُّ.( سنگ را از همانجا كه آمده بازگردانيد، چراكه شر و بدى را جز با (همان) شر وبدى نمى توان دفع كرد. ) که از امیر المونین علیه السلام است، استدلال می کنند. غافل از اینکه اولاً در پرتاب سنگ ارادة پرتاب کننده موثر است، در حالی که ما در فضای مجازی ارادة مستقلی نداریم و ارادة ما ذیل ارادة مدیریت فضای مجازی است. ثانیاً امام علیه السلام فرمود: سنگ را باز گردانید؛ اما اینان سنگ را نگهداشتن سنگ را دارند.
  4. صاحبان این تفکر در بومی سازی فناوریهای نوین ارتباطی دو ویژگی مهم دارند:
  5. تنها به عناصر فضای مجازی می اندیشند و به زیر ساخت توجه نمی کنند
  6. حد نهایی مطلوب آنان در بومی سازی، عوض کردن مدیریت است و نه سازکار و کار طراحی و اجرا. به عبارت دیگر، اگر صرفاً مدیریت بک برنامة ایرانی باشد و تولید داخل، تمامی مشکلات حل خواهد شد و به تطابق آن با فرهنگ، احکام، ویژگی های ذاتی انسان و … کاری ندارند.

منبع: کتاب شبکه های عنکبوتی، کهوند، محمد، قم، ناشر ذاکری، چاپ دوم

برچسب ها
دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =