انواع دیدگاه ها در فضای مجازی (شماره۱)

خانه / فضای مجازی / انواع دیدگاه ها در فضای مجازی (شماره۱)

تفکر ساختارگرا

اولین دیدگاه و تفکری که در جوامع استعمارزده درباره فضای مجازی وجود دارد، دیدگاه ساختارگراست. این دیدگاه هر آنچه را که به عنوان فناوری تولید می شود،  بی کم و کاست می پذیرد و از آن استفاده می کند. این تفکر با شعارهای جذابی مانند: علم، دانش و فناوری چیزی نیست که بشود با آن مقابله کرد و هر کس بخواهد با علم وفناوری مقابله کند، محکوم به شکست است و …، تلاش می کند با عوام فریبی ، دیدگاه خود را به جامعه تحمیل کند. دارندگان این نگاه مدعی هستند در مقابل فناوری های نوین ، باید سر تعظیم و تسلیم فرود آورده و به هیچ عنوان با آن مقابله و برخوردی نداشته باشیم. بعضی از طرفداران این نظریه، حتی حاضر به پذیرش این نکته نیستند که ممکن است در پس جذابیت های موجود در فناوری های نوین ارتباطی طرح های شیطانی وجود داشته باشد. آنان اسناد متقنی که اثبات کنندة دستان پشت پردة فناوری های نوین ارتباطی است را رد کرده است و آن را زاییده افکار منتقدان می داننند و گمان می کنند اگر در مسیر طراحی شدة غرب گام برنداریم، آیندة تاریک و پوچی در انتظار ما است. البته این تفکر سابقة فناوری دارد. (( سید حسن تقی زاده )) یکی از مهم ترین صاحبان این تفکر است.

مقام معظم رهبری در نقد این تفکر می فرمایند: ( تقی زاده در همان وقت در مقاله ایی- ظاهرا در مجله کاوه – می گوید: از جمله بزرگترین اشتباهات، یکی این است که ایرانی به فکر اختراع بیفتد. اختراع نکیند، اختراع غلط است. همان کاری که فرهنگی ها کردند، جزیی و کلی، بعد از مقداری، می گوید: خلاصه نظر من همان جملة معروف این است که: ( ایرانی باید ظاهراٌ، باطناٌ، جسماٌ، و روحاٌ فرنگی مآب شود. دید روشنفکران از آن زمان این است. )

جان پیلگر( محقق، روزنامه نگار، منتقد، مستندساز ) نیز مقاله ایی تحت عنوان ( فناوری دیجیتال و عصر نوین تبلیغات تخریب کننده )، در نقد چنین تفکری می نویسد: ( امروز ترجیح می دهیم باور کنیم هیچ فضای سلطه پذیری وجود ندارد. همه جا می توان انتخاب کرد. تلفن ها، پایگاه هایی هستند که هر سطحی از اندیشه را نشر می دهند. گوگل در فضای خارج از جو زمین هم اگر به آن نیاز داشته باشید، حضور دارد. وسایل به اصطلاح ارزشمند به صورت خیره کننده ای تولید می گردند و به سختی، ارزیابی و اولویت بندی می شوند. مبنای اصلی آنها نیز خویشتن خود است، من ونیازهای من. فضای مورد اشارة( لنی رفنشتال( کارگردان، بازیگر و رقاص مشهور) بردگی دیجیتالی امروز است. ( ادوارد سعید ) چنین حکومتی را گره خورده به فرهنگ و امپریالیزمی توصیف کرده که ناوگان های دریایی هرگز به آن نمی رسند. این بالاترین سطح کنترل اجتماعی است، چرا که داوطلبانه، اعتیادآور و در هاله ای از آزادی فردی پوشانیده شده است. )

چنین کسانی، با سیاست استعمارگران همراه شده و افکار عمومی را از استعمار فرانو منحرف می کنند و به جای اینکه نوک پیکان اتهام را به سوی استعمارگران نشانه روند، با چرخش ۱۸۰ درجه ایی،  آن را متوجه مقابله کنندگان با استعمار فرانو می سازند.

واردات فناوری های نوین، اعم از سخت افزار و نرم افزارهای ارتباطی، از گذشته تا کنون، بدون در نظر گرفتن ملزومات فرهنگی و آمادگی قطعی نظام در برخورد با چنین پدیده ایی، از جانب صاحبان چنین دیدگاهی نشات می گیرد. دستگاه ویدئو، گیرندة ماهواره، نرم افزار ارتباطی، تلفن همراه، رایانه، تبلت، بازی های رایانه ایی و دستگاه های مرتبط با آن و …، همگی قبل از آموزش و فرهنگ سازی، توسط ایشان وارد شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

برخی از مهم ترین ویژگی های چنین دیدگاهی عبارت است از:

  1. پروژه جهانی سازی را می پذیرند و در راستای آن تبلیغ و چنین پروژه ای را ترویج می کنند.
  2. نظام فکری آنان، نظام تکنو پولی و فرهنگ مورد پذیرش آنان، فن سالاری است.
  3. از فحوای دیدگاهشان می توان شعار ما نمی توانیم را ملاحظه کرد.
  4. برخی از طرفداران چنین دیدگاهی شعار ما نباید بتوانیم نیز سر می دهند، درست همانگونه که تقی زاده ادعا می کرد.
  5. در فضای مجازی، تهدیدات را کم تر از فرصت ها می دانند.

منبع: کتاب شبکه های عنکبوتی، کهوند، محمد، قم، ناشر ذاکری، چاپ دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =