ویژگی های مخاطب فعال رسانه

ویژگی های مخاطب فعال رسانه

یادتان باشد که بین «مخاطب فعال» و «مخاطب علاف»، فرق زیادی است! مخاطب فعال، کسی است که می داند و می خواهد و می تواند که شکل مناسب و میزان متناسب از رسانه ها بهره برداری کند، در حالی که مخاطب علاف، بی برنامه و بی قاعده و بیش از حد، همیشه و همه جا  حاضر  و  ناظر  است. او  امیر  بر  رسانه ها نیست، اسیرِ  دست آن هاست!

ویژگی های مخاطب فعال :

۱٫ گزینشگری :

 مراد  از  آن، همان استفاده از قبل برنامه‌ریزی شده از رسانه است. گزینشگری، نشانه ارتباط میان فعالیّت (تماشا کردن، گوش کردن و  خواندن) و  انگیزه‌های روی آوردن به رسانه است.

۲٫ نفع‌گرایی یا سودمندی (Utility) :

 این بعد، بدین معناست که مخاطبان فعال برای رفع نیازها و رسیدن به اهداف خاصی  از  رسانه استفاده می‌کنند.

۳٫ قصدمندی یا  انتخابی بودن (Selectivity) :

براساس این بعد، که بر انتخاب آگاهانه و انگیزه‌دار مخاطب از میان محتواهای مختلفی که توسط رسانه به او عرضه می‌شود تکیه دارد، مخاطب فعال، هدفمندانه به سراغ رسانه رفته و با هدف، آن ‌را به‌دقت مورد توجه قرار داده  و  بعد  از  اتمام برنامه و  سپس از  رسانه فاصله می‌گیرد.

۴٫ درگیری (Involvement) :

در تعریف و چگونگی اندازه‌گیری درگیری مخاطبان، نظریات مختلفی وجود دارد؛ اما در کل می‌توان گفت که هر قدر مخاطبان، در  تجربه رسانه‌ای خود  درگیر  یا غرق شده باشند، به همان نسبت می‌توان از  درگیری آنها حرف زد.

برای شاخص درگیری، سطوح مختلفی را می‌توان در نظر گرفت :

الف) درگیرشدن قبل از استفاده از رسانه؛ درگیر شدن در این بعد زمانی، بیشتر با انتظار ارتباط دارد.

 ب) درگیر شدن در حین تماشا؛ درگیری بیشتر، در حین تماشا رخ داده و به همان عدم مشغولیت به عمل دیگری در حال استفاده  از  رسانه اطلاق می‌شود.

 ج) درگیر شدن بعد از تماشا؛ فکر، بحث و نقد کردن در مورد برنامه، بعد از مواجهه با آن، منعکس‌کننده درگیر شدن شدید با رسانه است.

۵٫ مقاومت در برابر تأثیر :

 بر اساس این معیار، مخاطبان فعّال، تأثیرناپذیر هستند یا تنها به‌ وسیله رسانه‌ها خیلی آسان تأثیر نمی‌پذیرند.

برچسب ها
دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =